Announcement

Collapse
No announcement yet.

Soundman`s 124-drosje

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Soundman`s 124-drosje

I en gammel W124-bil fra Mercedes vil jeg prøve å bygge landets beste old-school installasjon. Og ja, jeg vil dokumentere det med å delta i Emma-konkurranser når jeg er klar (nok).

Utstyret som etterhvert skal finne sin plass er:

Clarion ADCS-1 CD-spiller med tilhørende prosessor. Denne ble produsert bare i 1994 i 400 eks totalt. 1 solgt i Norge, 8 el 9 i Sverige. Min har 3 av 4 DA-kort, og således opptil 12 kanaler ut. Som en bonus har jeg fortsatt den orginale Toshiba pc-en som ble levert med, til å foreta de fleste justeringer fra. Windows 3.1 og Netscape Navigator, osv..

JBL GTi 408 4" mellomtone og diskant. JBL`s toppmodell i 1993. Kjøpt ubrukt og i orginal-esker av Skjalg Haug tidlig i vår.

JBL GTi 600 6" mellombass, konstruert for å fungere som mellombass. Også nytt i orginal-eske.

Alpine SWR-T12 12" sub, desverre fra feil årtusen (2011). Flat sub som krever lite plass i tett kasse. Blir brukt til jeg finner et bedre alternativ som bygger max 10 cm i max 17 liter kasse.

McIntosh MC 440 4x50 + 2x100 watt forsterker. Produsert 1994-1997. Denne blir brukt til GTi 408, 100 watt til 4" og 50 watt til 08 diskantene. Jeg har to kanaler til overs, som jeg kanskje bruker til noe moro.

McIntosh MC 431 4x100 watt. Også produsert 1994-1997. Disse 4 kanalene vil bli brokoblet, og mate GTi 600 med nødvendig power.

McIntosh MC MC 443 1x300 watt. Prod 1996-1997. Denne vil bli naturlig nok bli brukt på Alpine-subben.

I tillegg kommer tilstrekkelig mengde Dynamat Extreme, strøm-kabel fra Stinger, signal og høyttaler-kabel levert fra klubben; dvs Van den Hul, tjafs fra Würth, Optima batterier, spenstig dynamo fra sosialen (Biltema), inspirasjon fra Guinness, og tips og råd frå heile væla.

Dette kommer aldri til å bli noen dB-bil, tinnitus er ingen trivelig kompis. Men, jag skal kunne dra på litt når Angus Young slår seg løs. Jeg er såpass allround på musikk at dette oppsettet MÅ kunne klare alt fra Marilyn Manson via Kari Bremnes til Wagner på en dårlig dag.

Jeg bygger sakte, og kommer til å laste opp serier av bilder etterhvert som en ting er ferdig, siden jeg ikke ser vitsen med å vise alle feilskjær jeg gjør underveis.
    Last edited by ADCS-1; 05-12-2012, 03:15. Reason: lagt inn bilder
    Mathias.... Soundman is alive
    Acting normal for some time, but it was so booooring, i went back to be myself.
    Gammel 124-drosje,Clarion ADCS-1, McIntosh amp(s), JBL GTi 408 og 600, og 2 GTi 1200. Loud & clear

Sweet Joda.. Feilskjær er morsomt hehe..
    Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
    Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
    Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
    -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

Comment

Moro å se du er i gang!

...Du blir aldri klar (nok) - så det er bare å komme så fort det er lyd i drosja..
      [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
      [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
      [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

ja, som joakim sier det blir morsomt å følge med men synd med "ikke ekte" old school subb elementer :P et par splitter nye MTX Black Gold 15" hadde hjulpet.... men skal se etter et par Orion Xtreme 10" som jeg har "liggans" -hvis det er av interese?
        --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
        -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

Skal du ha subben foran eller noe sånt? Siden det kun er plass til en sub som er 10cm i dybden og maks 17 liter kassevolum? Da det jo ikke akkurat er dårlig med plass i en W124 baki Men om det er sedan (eller coupe) så står tanken rett bak setene og båndpass er det eneste som funker bra av kasseløsninger. Alternativet er vel en solid forsterking/modding av hattehylle og kjøre elementer som funker bra i openair løsning.. Finnes jo endel bra fra 90tallet som gjør det

Gjort noe sånn som dette: http://www.talkaudio.co.uk/ipb/index...in-e-320-merc/
          Last edited by Haakon O; 23-11-2012, 16:24.
          [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

De målene på kasse passer jo perfekt til Pioneer TS-W01RS
            [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
            [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
            [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

Har sedan, med 70 liter bensin rett bak ryggen. Modder jeg hattehylla for mye blir bilen stabil som en geleklump, så den er fredet. Derfor, frontsub blir min løsning denne gangen også, som jeg hadde i T4 som noen kanskje husker jeg konkurrerte med.

Joakim, jeg skal gjøre rimelig mye gæærnt før det havner noe som helst fra Pioneer i bilen min.
              Last edited by ADCS-1; 26-11-2012, 04:20.
              Gammel 124-drosje,Clarion ADCS-1, McIntosh amp(s), JBL GTi 408 og 600, og 2 GTi 1200. Loud & clear

Comment

3-4stk Focal 5WS skulle passe ypperlig i en kasse på 17 liter Litt vanskelig å få tak i nå siden det er omtrent 10 år siden de stoppet å lage dem, men de finnes.. Hadde 3stk av disse i en 20L portet kasse for en 10-12 år siden. Prøvde de i en kompis sin bil som hadde en Boston Pro 12.5 fra før. De tre 5-tommerene fra Focal spilte både høyere og dypere enn 12.5'en.. Ble litt furten han som eide den da
                [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Selv om bilen i utgangspunktet er relativt solid, og derfor ikke for mye blikkboks, er det alltid mulig å få den stillere.
                  ]
                  Orginal dør, udempet.... Èn bil papp på 20 x 30 cm teller ikke.

Yttersiden fått to lag Dynamat Extreme. Ble plutselig en helt annen dør, mye dødere.

Indre platen også fått seg. 1 lag for det meste, og 2 hvor det er små hull.

Golv foran passasjer, orginal-dempet. Her er det såpass mye kraftig stål i alle retninger at jeg ikke ser noen grunn til å skumme inni de kanalene som er. (Skum kan være summelt)

Ble 2 lag over det hele, når jeg først var så godt i gang og hadde matte liggende. Jeg kunne lagt ut en skog til med bilder av dempingen, men har`u sett ei dør, har`u sett alle.

Comment

Haakon, helt riktig. Har hittil ikke hatt ett eneste element bakenfor gearstanga dette årtusen. De som var med dengang PS1 var tøft, husker kanskje at jeg i grønnsaken (VW LT 31) hadde subben bak førersetet, men den er også den eneste gangen jeg har hatt membran bak meg.

Comment

Artig prosjekt. Her må jeg følge med
                      Mvh
                      Pål Andréas Bryng
                      Bilstereosenteret.no
                      Vi forhandler bl.a.:
                      Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                      Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
                      Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Har skjedd alt for lite på bildefronten, EDB-apparatet har ikke vært helt med på notene, og er hos doktor. Regner med at det kommer en oppdatering til uka.

Matador, de Orion-elementene, har du de ennå, til en hyggelig pris?

Comment

rått prosjekt dette. gleder meg til å se mere
                          Cerwin Vega! Pioneer

Comment

Front-sub fra Alpine ryker ut, nå bir det GTi hele veien. Kommer 2 stk 12" GTi (første utgaven) i løpet av kommende uke.

Comment

Fy flate, detta går smått og saaaaaaaaaaakte, nesten "Lars Engen-tempo". Mye jobb, lite lyst, og mye frihelger gått med til kjerring og gamp. Oppdateringer kommer plutselig, både dash, kabling og baki.
                              Blitt èn forsterker til, så en McIntosh MC443 på hver sub er planen nå.

Btw, Godt nyttår, alle sammen.

Comment

Working...
                              X